قیمت شستشوی فرش دستبافت چقدر است؟
نوشته شده توسط : عابد

مهم‌ترین سوال مشتریان موسسات قالیشویی، درباره قیمت شستشوی فرش دستبافت است. در این نوشته این موضوع را بررسی و هزینه‌های آن را با شستشوی خانگی مقایسه کرده‌ایم.

 

استفاده از فرش در خانه‌های ایرانی تاریخچه‌ای دیرینه دارد. به همین میزان نیز شستشوی فرش در طول تاریخ استفاده از آن، امری مهم محسوب شده است. فرش‌ها علی‌رغم زیبایی و دوام و سایر مزایا، اغلب استعداد زیادی در کثیف شدن داشته و طبیعی است که باید هرچند وقت یک بار آنها را شست. در این میان آنچه بسیار مهم است؛ هزینه‌های شستشوی فرش است. این هزینه‌ها معمولا از هر شهری به شهر دیگر متفاوت بوده و همین‌طور هزینه‌های انجام آن توسط موسسات قالیشویی در مقایسه با انجام آن در خانه متفاوت است. به هر حال اگر می‌خواهید درباره قیمت شستشوی فرش دستبافت اطلاعات بیشتری داشته باشید؛ تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

قیمت شستشوی فرش دستبافت در قالیشویی

تعرفه شستشوی انواع فرش و موکت و حتی مبلمان در موسسات قالیشویی معمولا عددی مشخص و از پیش تعریف شده است. چرا که هر ساله اتحادیه قالیشویان نرخ‌ها و تعرفه‌های سال جدید را اعلام کرده و همه اعضای اتحادیه ملزم هستند تا بر اساس آن به مشتریان خود اعلام نرخ کنند. در زمینه فرش دستباف نیز این شرایط وجود دارد.

در سال جاری هزینه شستشوی فرش دستباف به ازای هر متر مربع 30 هزار تومان در نظر گرفته شده است. البته این مبلغ به عنوان حداقل هزینه انجام این کار است. بنابراین روش شستشو با این تعرفه معمولا شامل یک بار شستشوی ساده است. همچنین اتحادیه برای سال جاری مبلغ 40 هزار تومان به ازای هر متر مربع را برای شستشوی فرش‌های دستی به روش اعلاشویی در نظر گرفته است. مهم‌ترین تفاوت روش علاشویی با روش ساده معمولا در تعداد دفعات شستشو است. به عبارت دیگر در این روش فرش‌ها دو مرتبه شسته شده تا از تمیزی کامل آن اطمینان داشته باشید.

اما اگر برای دریافت خدمات با موسسات قالیشویی تماس گرفته باشید؛ احتمالا می‌دانید که این همه ماجرای قیمت شستشوی فرش دستباف نیست. در واقع در کنار این اعداد رسمی اعلامی، هر موسسه قالیشویی ممکن است خدمات جانبی با جزئیات بیشتری ارائه دهد؛ که موجب افزایش قیمت نهایی انجام کار می‌شود. به عنوان مثال اگر فرش شما نیاز به مرمت داشته و یا نیازمند اجرای روش‌هایی مثل سفیدشویی، لکه‌بری و... است؛ باید درباره هزینه‌های این موارد به ‌صورت جداگانه از قالیشویی مدنظر خود سوال بپرسید.

نکته دیگر درباره شستشوی فرش دستباف در محل و یا خشکشویی آن است. برای این سرویس نیز اتحادیه در سال جاری مبلغ 20 هزار تومان به ازای هر متر مربع را تعیین کرده است. این روش برای فرش‌های سنگین و قدیمی و همچنین فرش‌های چسبیده به کف، مانند فرش راه‌پله و کناره و... مناسب است.

در نهایت با توجه به موارد گفته شده، توصیه می‌شود که هنگام دریافت خدمات از هر موسسه قالیشویی، ابتدا درباره تعرفه‌ها، هزینه نهایی انجام کار و روش شستشو سوال بپرسید.

هزینه‌های شستشوی فرش دستباف در خانه

برخی افراد هنوز هم معتقدند که می‌توان فرش‌ها را در خانه شست. البته این کار لزوما اشتباه نیست؛ اما با توجه به شرایط معمول خانه‌های آپارتمانی و نبود فضای مناسب و عدم دسترسی به آب چاه، در اغلب قریب به اتفاق موارد، انجام این کار در خانه دیگر مقرون‌به‌صرفه نیست. با این وجود اگر به فکر انجام این کار هستید؛ بهتر است پیش از بالا زدن آستین‌ها، درباره هزینه‌های آن فکر کنید. برای راحت‌تر شدن کار شما، در این بخش با جزئیات بیشتر روش محاسبه این هزینه‌ها را به شما خواهیم گفت.

  1. مواد شوینده: طبیعتا این کم‌ترین هزینه‌ای است که برای شستشوی فرش دستباف در خانه خواهید کرد. معمولا برای اعلاشویی هر فرش 9 متری نیازمند یک قوطی 500 گرمی پودر ماشین لباسشویی هستید. اگر بخواهید از شامپو فرش نیز در کار خود استفاده کنید؛ باید هزینه آن را نیز در نظر بگیرید.

  2. آب مصرفی: دومین هزینه شما استفاده از آب شرب خانگی برای شستشوی فرش است. در این زمینه نیز با مراجعه به قبض آب راحتی می‌توانید هزینه‌های انجام این کار را حدس بزنید. یک تجربه کلی نشان می‌دهد که شستشوی یک فرش دستباف 9 متری در خانه نیازمند 45 دقیقه زمان است. از سویی هر دقیقه باز بودن کامل شلنگ آب (با در نظر گرفتن دبی یک شیلنگ با قطر یک اینچ)، 200 لیتر خروجی آب خواهد داشت. با یک ضرب و تقسیم ساده می‌توان پیشبینی کرد که برای شستشوی هر فرش 9 متری چیزی حدود 9 هزار لیتر آب مصرف می‌شود. حتی در بهترین حالت نیز این عدد به نصف کاهش پیدا میکند؛ که باز هم عدد قابل توجهی است. به عنوان مثال بد نیست بدانید که میزان مصرف شخصی هر فرد روزانه 150 لیتر است. البته این عدد روی قبض آب، آنچنان چشم‌گیر نخواهد بود؛ اما شاید منصفانه نباشد که در شرایط کم آبی از آب شرب برای شستشوی فرش استفاده کنیم. این در حالی است که موسسات قالیشویی به دلیل مجهز بودن به ماشین‌الات پیشرفته و تجربه بالا در انجام این کار، مصرف آب بسیار کمتری داشته و از آب چاه استفاده می‌کنند.

  3. زمان و انرژی: همان‌طور که گفتیم شستشوی هر فرش 9 متری حدود 45 دقیقه زمان خواهد برد. بنابراین برای محاسبه دقیق قیمت شستشوی فرش دستباف در خانه بهتر است این زمان و انرژی صرف شده را نیز در نظر بگیرید.

در نهایت مواردی مانند احتمال آسیب دیدن فرش در شستشوی خانگی، احتمال مشکلاتی مانند گرفتگی عضلات و کمر و... و سایر هزینه‌های پیش بینی نشده را نیز باید در نظر داشته باشید.

چند نکته مهم پیش از شستشوی فرش دستباف

در آخرین قسمت می‌خواهیم چند نکته مهم را پیش از تصمیم‌گیری برای شستشوی فرش دستباف یادآوری کنیم.

  • فرش‌های دست بافت محصولاتی با ارزش مادی و معنوی بالا هستند. بنابراین شستشوی حرفه‌ای آنها و انجام هزینه برای این کار را نوعی سرمایه‌گذاری برای حفظ سلامت و زیبایی فرش خود در نظر بگیرید.

  • فرش‌های خود را تنها در اختیار قالیشویی‌های معتبر بگذارید؛ تا خیال‌تان از بابت شستشوی صحیح آنها راحت باشد.

  • بهترین قالیشویی‌ها موسساتی هستند که دارای سابقه مناسب، ماشین‌الات و تجهیزات به‌روز و پرسنل حرفه‌ای و پاسخ‌گو باشند.

  • پیش از تحویل فرش‌ها به قالیشویی درباره جزئیات قیمت شستشوی فرش دستباف خود از آنها سوال کنید؛ و بخواهید که هزینه نهایی را به صورت شفاف به شما اعلام کنند.

  • اگر فرش شما ویژگی یا مشکل خاصی دارد؛ مثل خشکی، شکستگی، پوسیدگی و... بهتر است موضوع را با قالیشویی مدنظر در میان بگذارید؛ تا با در نظر گرفتن شرایط فرش، کار شستشوی آن را انجام دهند.

در پایان همان‌طور که گفتیم به‌صرفه‌ترین روش برای شستشوی فرش‌ها، به‌خصوص فرش‌های دست بافت، استفاده از خدمات قالیشویی است.

 





:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: